Tento web používá soubory cookie. Tyto soubory nám umožňují lépe přizpůsobit webové stránky našim návštěvníkům, stejně jako usnadnit jejich používání. Využíváme cookies nutné pro zajištění funkčnosti webu a rovněž cookies sloužící k analýze provozu na našich webových stránkách.

PŘIJMOUT VŠE

spravovat předvolby

Rokycanská patnáctka aneb 15 vrcholů v jedinečné #mtb výzvě nebo unikátním závodě. Který typ zvolíš, je jen na Tobě.

elevation

1: Masarykovo nám., Rokycany
Start, u kašny

fotofoto

2: Kotel
rozhledna, vrchol kopce, jižně od Rokycan, mezi obcemi Raková a Kamenný Újezd

Kopec Kotel se nachází jižně od Rokycan. Tyčí se nad krajinou, i se svojí pozoruhodnou rozhlednou, ve výšce 575 m.n.m.

Samotný výšlap začíná ve stromové aleji po přejezdu silničního obchvatu Rokycan, vedoucího směr Mirošov. Počínající mírné stoupání je následováno štěrkovým vjezdem do lesa. Po dalších čtyřstech metrech přichází na řadu první serióní výstup v podobě kameno-štěrkové cesty, místy rozbité od vody. Verstevnice ve výšce 500 m.n.m. dá lehce vydechnout, než se opět opřeš do řidítek a absolvuješ finální náročné stoupání k samotné rozhledně.

Rozhodně doporučuji zastavit a na rozhlednu vylézt. Rozhled kolem dokola do širokého okolí, kdy za dobré viditelnosti je vidět Šumava i vzdálenější Alpy atd., rozhodně stojí za trochu času. Dá se téměř říct, že je odtud vidět celá Rokycanská 15.

3: Žďár
rozcestí vpravo od vrcholu kopce, u přístřešku

Bezmála 4km výšlap ke třetímu kontrolnímu bodu začíná velmi náročným stoupáním po úzké hlino-kamenité cestičce z obce Kamenný Újezd, pokračující ve stejném úhlu po travnatém povrchu až k silnici z Rokycan do Dobříva. Po jejím přejetí následuje vydýchávačka po příjemné zpevněné štěrkovce.

Za odbočkou k hájovně se cesta začne pomalu zvedat. V podobném duchu se pak vine až k samotnému vrcholu na rozcestí, kde Ti odpočinek nabídne sympatický přístřešek. Táhnoucí se výšlap nabídne několik pohledů do údolí a na protější Hrádecký vrch.

4: Trhoň
rozcestník na vrcholu mezi kopcemi Trhoň a Špičatý vrch, nad obcemi Hůrky a Holoubkov

Tento nekonečný švih uvede strmé stoupání z nadmořské výšky 443 m.n.m. po malé asfaltové silničce obcí Hůrky východně od Rokycan.

Po osmistech metrech jej následuje shodné dvouset metrové stoupání přes louku. Trochu odpočinku v podobě zmírnění sklonu vám dopřeje na vrstevnici 524 m.n.m., odkud pokračuje po šotolině dalších 1,3 km. Zbývajících 250 m k nejvyššímu bodu nabídne spíše technickou lesní pasáž s přijatelným stoupáním.

Tento kontrolní bod se nachází ve výšce 617 m.n.m. mezi vrcholy Špičatý vrch a samotný Trhoň. Zaslouženou odměnou rozhodně bude skvělý technický XC sjezd - nejprve travnatou hřebenovkou, pokračující kořeny a kameny osázenou úzkou cestou a finišující, po překonání vrstevnicové šotolinky, jednostopým sjezdem lesem vedle bývalé lyžařské sjezdovky.

5: Zřícenina hradu Radeč
vrchol kopce Hrad, vyhlídka na skále, nad obcemi Lhota pod Radčem a Těškov

Zřícenina hradu Radeč na kopci Hrad - kontrolní bod a zároveň další z úchvatných vyhlídek v přírodním parku Radeč.

Rozmanitý výšlap táhnoucí se téměř 9 km, začíná v lesích nad Habrem severozápadně od obce Holoubkov. První úsek nabídne pohodové stoupání lesní pěšinou pokrytou hlínou, mechem atd. Pokračuje nájezdem na rozpadající se lesní asfalto-štěrkovou cestu, po které se svezeš následujících sedmnáctset metrů.

Větší odpočinek přichází v podobě 1100 m asfaltu. Následně odbočíš doleva a pokračuješ další 4 km po pevné štěrkovce. K vyhlídce hradu Radeč Tě dovede kilometrový travers mezi kořeny a kameny.

Je tu fakt krásně. Zahoď kolo, proběhni mezi skalami, na poslední vyskoč a užij si úchvatný výhled na Zbirožský zámek, Křivoklátsko a při dobré viditelnosti i Krušné hory.

fotofotofotofotofoto

6: Vysílač Radeč
na vrcholu kopce Brno, přírodní park Radeč

Vysílač Radeč na kopci Brno - jeden z nejikoničtějších kontrolních bodů Rokycanské patnáctky nacházející se v nadmořské výšce 721 m.n.m.

Cesta k vysílači od zříceniny hradu je velmi rozmanitá. Začíná poměrně rychlým traverzem plném kořenů, následuje štěrková hřebenovka a finišuje náročným stoupáním. Zprvu lesní pěšinou, často podmáčenou a plnou kořenů a kamenů, konče velmi ostrým stoupáním po rozbité štěrkovce.

Pozor, vyhlídka je ukryta vpravo od vysílače.

7: Kamínky
rozcestí, pod vrcholem kopce Holý vrch, nad obcí Vranovice

Výjezd ke kontrolnímu bodu Kamínky uvede zábavný pětisetmetrový trail Holý vrch, úvodní část.

Následuje sedmset metrů pohodového stoupání polňačkou. Na dalším rozcestí se před Tebou krajina otevře. Pokračuješ po hřebeni až na rozcestí Kamínky, po kterém následuje pozvolný sjezd do Darové, okořeněný výhledem na údolí Berounky.

fotofotofoto

8: Darová - Kříše
rozcestí tvaru T, odbočuješ doprava, po 430 m stoupání od brodu, mezi obcemi Darová a Kříše

Cestu k dalšímu kontrolnímu bodu zahájíš stoupáním 1,5 km na čistém asfaltu, které tě dostatečně zregeneruje, abys po překonání malého brodu absolvoval závěrečný výstup opět plný kořenů, hlíny a kamenů.

Vyhlídka z tohoto místa není nikterak oslnivá, a tak si na ni počkej dalších cca 1,4 km. Díky loňskému kácení stromů se před Tebou objeví úžasný výhled na řeku Berounku, začínající pohledem na přívoz v Nadrybech, pokračujíc přes Plzeň až do... Kam prostě dohlédneš :)

fotofotofotofotofoto

9: Holý vrch
vyhlídka, nad řekou Berounka, mezi obcemi Bukovec a Zábělá

Výšlap táhnoucí se téměř 5 km z obce Chrást až do svého cíle na vyhlídce Holý vrch, patří mezi ty příjemnější stoupání Rokycanské 15.

Úvodní část nabídne krásný rozhled směrem k údolí Berounky. Následuje cirka 500 m intenzivnějšího šlapání úzkou pěšinou až k hájovně Horní Záběla. Po dalších 700 m se přehoupneš přes vrchol a k Holému vrchu téměř dojedeš bez šlápnutí.

10: Na Pohodnici
pěšina pod vrcholem kopce, mezi obcemi Kyšice a Letkov

Více jak 6 kilometrů dlouhé, rychlé, poměrně jednoduché stoupání, s převýšením přes 170 m, končíčí na rozcestí pod vrcholem Na Pohodnici, se táhne už od řeky Úslava v Božkově v Plzni.

Po startu se musíš protáhnout mezi rodinnými domky. Naštěstí jde jen o pár set metrů a pak opět skočíš do přírody, kde na Tebe bude čekat štěrkové stoupání podél kanálu Božkovského potoka.

Následně Ti dá vydechnout skvěle odjíždějící štěrková pěšina podél stejného potoka. Poté přejedeš krásný zastřešený most jak z Vydry na Šumavě a pokračuješ stoupáním úzkou pěšinou až k přístřešku Poštovská. Cesta se pak začne opět malinko zvedat. Pár technický metrů nabídne stoupání lesní pěšinou před přejezdem silnice z Letkova do Kyšic, stejně jako lesní rychlovka a závěrečný přejezd kořenů.

Kontrolní bod se nachází na rozcestí žluté a zelené po objetí samotného vrcholu Na Pohodnici.

11: Čilina
vrchol kopce, vysílač, mezi obcemi Ejpovice a Rokycany

Standardní výšlap o délce 4.4 km a převýšením 142 m s lehce netradičním zahájením pod dálniční křižovatkou u obce Ejpovice.

Prvních osmset metrů po pevné štěrkovce přesně kopíruje dálniční přivaděč na Prahu. Přestože přírodní atmosféra pokulhává, nabídne těchto pár metrů pocitový klam, kdy bajk i přes stoupání uhání jak Šinkansen. Poté odbočíš doprava, protáhneš se kolem závory a pokračuješ po různých rychlejších površích, převážně štěrk a hlína, další 2900 metrů. Samotný téměř osmiset metrový závěr pak změní svůj charakter. Nabídne podstatně těžší terén plný jehličí, hlíny, kamenů a značných kořenů.

Na vrcholu u vysílače je příjemné posezení, především pak v pokročilých odpoledních hodinách. Vyhlídky na Rokycany se však dostaví až později, při následném vrstevnicovém traverzu.

fotofotofotofotofotofoto

12: Raková
obec

Rozmanitý úsek startující v nadmořské výšce 413 m.n.m. u hájovny Němčičky, který se přehoupne nadmořskou výškou 530 m.n.m. u bývalé Rakovské hájovny a končící sjezdem do obce Raková.

Svým charakterem nepatří mezi fyzicky nejnáročnější a i štěrkový povrch pomůže v posledních kilometrech Rokycanské 15. Vyhlídka u bývalé Rakovské hájovny nabídné široký pohled směrem do Brd.